تاريخ : شنبه 8 اسفند1388 | 16:11 | نویسنده : پریسا

فولات (اسيد فوليك) :

در دوران بارداري به علت توليد بيشتر گلبولهاي قرمز خون و شكل گيري دستگاه عصبي جنين نياز به اسيد فوليك تا50% افزايش مي يابد. در دوران شيردهي نيز نياز به اين ويتامين نسبت به دوران قبل از بارداري همچنان بالا است.

از آنجا که شکل گيري دستگاه عصبي به سرعت انجام مي شود لازم است مصرف اين مكمل از سه ماه يا حداقل يك ماه قبل از بارداري شروع شود و براي خانم هاي بارداري كه از قبل تصميم به بارداري نداشته اند به محض اطلاع از بارداري مصرف روزانه 400 ميكروگرم از اين مكمل استفاده شود . مصرف به موقع وكافي اين ويتامين ازايجاد ضايعات عصبي خصوصا" نقص مادرزادی لوله عصبي پيشگيري مي كند.

به دليل نقش اسيد فوليك در مصرف منابع غذايي غني از اسيد فوليك مانند جگر، سبزي هاي سبز تيره مثل اسفناج و حبوبات در برنامه غذايي روزانه توصيه مي شود.
با توجه به اينكه بخش عمده اي از اسيد فوليك در اثر پخت سبزي ها از بين مي رود، بايد توصيه شود از سبزي هاي تازه (مثل سبزي خوردن) در برنامه غذايي روزانه استفاده شود.

البته بايد توجه داشت مصرف كافي منابع غذايي اين ويتامين به تنهايي نياز به بدن خانم هاي باردار به اسيد فوليك را تامين نمي كند و نمي تواند جايگزين مكمل اسيد فوليك شود.

كلسيم :
كلسيــم مورد نياز روزانه خانم هاي باردار به دلايل مختلف از جمله استخوان سازي و تشكيل جوانه هاي دندان در جنين و پيشگيري از برداشت املاح از استخوانهاي مادر، به ويژه در سه ماهه سوم بارداري و دوران شيردهي افزايش مي يابد.

لازم است خانم هاي  باردار و شيرده از گروه غذايي شير و لبنيات به ميزان لازم و كافي مصرف کنند. كلسيـم مــورد نياز خانم هاي باردار و شيرده زير 18 سال 1300 و بالاي 18 سال 1000 ميلي گرم در روز مي باشد.نياز به کلسيم در زنان زير 18 سال بعلت اينکه مادر هنوز در دوران رشد قرار دارد بيشتر مي باشد.

مکمل آهن :
وجود آهن براي توليد گلبولهاي قرمز خون، افزايش هموگلوبين، رشد و نمو و تامين ذخاير كبدي جنين ضروري است . در دوران بارداري نياز به آهن تا دو برابرقبل از بارداري افزايش مي يابد و در دوران شيردهي به حد نياز قبل از بارداري مي رسد .

نياز به آهن در منابع غذايي حيواني و گياهي وجود دارد و لي جذب آهن از منابع حيواني بهتر صورت مي گيرد. بهتر است زنان باردار گوشت و منابع حيواني آهن را در برنامه غذايي خود بگنجانند  در غير اينصورت از منابع گياهي آهن به مقدار بالا مصرف شود و سعي کنيد همراه با آن از منابع ويتامين ِC استفاده کنيد تا به اين صورت جذب آهن افزايش يابد . زرده تخم مرغ،‌گوشت،‌ماهي، جگر، حبوبات، سبزيهاي برگ سبز تيره مثل جعفري، گشنيز و از منابع خوب آهن هستند.

ميزان افزايش نياز به آهن براي رشد جفت و جنين به حدي است که به هيچ وجه از طريق مصرف مواد غذايي تامين نمي شود بنابراين مصرف يك عدد قرص آهن (فروسولفات) براي پيشگيري از كم خوني فقر آهن و عوارض ناشي از كمبود شديد و متوسط آن بر رشد و تكامل جنين و سلامت مادر از جمله مرگ و مير مادران، زايمان زودرس، رشد ناكافي جنين و افزايش خطر مرگ و مير جنين ضروري است.

خانم هاي باردار بايد از شروع  هفته 16 بارداري يك عدد قرص سولفات فرو در روز مصرف كرده و تا سه ماه پس از زايمان مصرف آن را ادامه دهند.

مصرف قرص آهن ممكن است عوارضي مانند تهوع، درد معده، اسهال و يا يبوست به دنبال داشته باشد به همين دليل توصيه مي شود قرص آهن بعد از غذا ميل شود تا عوارض جانبي به حداقل برسد. بهترين زمان براي مصرف مكمل آهن شب قبل از خواب مي باشد. در هر حال‌ خانم باردار بايد بداند هيچگاه نبايد مصرف قرص آهن را قطع كند زيرا بعد از گذشت چند روز معمولا" اين عوارض قابل تحمل شده و يا كلا" برطرف خواهند شد.

از مصرف همزمان شير و فرآورده هاي لبني و قرص آهن خودداري شود زيرا كلسيم موجود در لبنيات در جذب آهن بدن اختلال ايجاد مي كند. همچنين تا 1 ساعت پيش و پس از مصرف قرص آهن چاي ننوشيد .

مكمل مولتي ويتامين (ساده يا مينرال) :
در دوران بارداري نياز به ويتامين ها و املاح معدني افزايش مي يابد و بايد اطمينان حاصل شود كه برنامه غذايي روزانه، مواد مغذي مورد نياز خانم باردار را تا حد زيادي تامين مي كند. خصوصا" در شرايطي كه تركيب برنامه غذايي روزانـــه خانم باردار از تعادل و تنوع كافي برخوردار نيست و يا خانم باردار بعلت حاملگي هاي مكرر و به ويژه با فاصله كم، ذخاير بدني كافي ندارد بايد مصرف مكمل هاي مولتي ويتامين توصيه شود.

كليه خانم هاي باردار از شروع  هفته 16 بارداري تا سه ماه بعد از زايمان بايد روزانه يك عدد كپسول مولتي ويتامين ساده يا مينرال مصرف نمايند.

برای مثال :كمبود روي در بدن مادر مي تواند سبب طولاني شدن زايمان، زايمان زودرس، تاخير رشد جنين در داخل رحم، و مرگ جنين  شود. روي نقش مهمي در سنتز بخش هاي تشکيل دهنده ژن هاي هر فرد دارد. با توجه به نقش مهم روي در سوخت و ساز  سلولي، نياز به آن در بارداري و خصوصا" شيردهي افزايش مي يابد.



  • کوفه
  • مرکز دانلود رایگان